tisdag, oktober 17, 2006

IT i framtiden


Jag tror på smurfar, mitt sjätte sinne och på det interaktiva kylskåpet som det i IT-begynnelsen talades om. Jag hoppas i alla fall att jag i framtiden kommer att kunna förlita mig på det interaktiva kylskåpet. För det här med mat, och framförallt att laga den, är inte riktigt min grej. Jag har ungefär samma inställning till mat som en femåring. Jag ser väl på leverpastejen att den är äcklig, varför ska jag då smaka på den!? För att inte tala om hur ketchup ser ut och luktar…

Det interaktiva kylskåpet kommer att vara min, och antagligen många andras, räddning.
Kylskåpet kommer att vara ständigt uppkopplat mot Internet, och när t.ex. mjölken tar slut känner kylskåpet av det och beställer ny mjölk som levereras direkt hem till mig utan att jag behöver lyfta ett finger. På så vis behöver jag aldrig bekymra mig om att det skulle vara tomt i kylen, och aldrig mer skriva långa listor på vad som ska handlas för att sedan ändå glömma hälften. Vilka varor jag vill ha finns inprogrammerat i kylskåpets minne och endast de beställs hem, så att jag slipper handskas med obehagliga livsmedel. Dessutom håller kylskåpet koll på alla bäst-före-datum, och en blinkande lampa indikerar att en vara är för gammal.

En uppskattad tilläggsfunktion skulle vara möjligheten att prenumerera på recept som tagits fram av en dietist. Recepten skickas till mitt kylskåp varje vecka, varorna beställs (och levereras hem) automatiskt och när jag ska laga min mat visas receptet (innehållandes information om närings- och kaloriinnehåll, samt hur många minuter jag måste röra på mig för att göra mig av med dem) i en display på kylskåpsdörren. Kan det bli enklare att laga mat? Ja, för jag måste ju fortfarande laga den själv… Men det löses på annat sätt. D.v.s., jag haffar någon som gör det åt mig. Så, upp till bevis, tekniknördar... Jag vill ha mitt kylskåp!

Nu återgår jag till mitt forskande kring minuskalorichokladkakan.

Ps. Haffa är ett underskattat ord. Ds.


Dagens: Ordet sjappa. Den är sådär. (Sorry, Godzilla)