torsdag, december 21, 2006

Rest bort eller hem?

Jaha. För mindre än 24 timmar sedan lämnade jag Jönköping. Känns sjukt att så sent som igår satt man i HB3 nånting, lyssnade på gästföreläsning och väntade på att få tillbaka tentan (VG, btw, både på tentan och i kursen (: ), och nu är man tillbaks i den ursprungliga hemstaden. Borta bra men hemma bäst, men vilket är vilket? Vilket som så är det självklart trevligt att vara hemma och träffa alla igen. Har inte längtat hem en enda sekund sedan jag flyttade, men har ju saknat alla (nej, inte ens i närheten av alla, men en del) människor. Ser för tillfället särskilt fram emot imorgon, jag har hållit andan länge nog nu... Däremot längtar jag inte på något sätt till på lördag då det är dags att jobba. Vet dock att det kommer att vara helt ok när jag väl är där.

Som sagt, skönt att vara här igen även om jag lyckats förtränga en del saker. T.e.x det faktum att pappa trivs bäst när inomhustemperaturen ligger runt 15 grader, och därför manipulerat värmepannan så att det inte blir varmare än så någonstans i huset. Varmare, nej, men kallare. För i mitt rum i källaren var elementen helt avstängda och temperaturen låg runt tolv behagliga grader. När jag sedan satte igång värmen satte sig pappa ner för att räkna lite på de höjda elkostnaderna under min vistelse hemma. Härligt att man varit saknad!
Om jag trodde jag skulle få det lugnt första dagen hemma hade jag fel. För idag var det storstädning som gällde, eftersom två av husets tre våningar bommades igen när jag o Patrik flyttade i höstas. Nu var det alltså dags att öppna dessa. Jämn arbetsfördelnig (pappa älskar såna uttryck, särskilt i hemmet) innebar att jag fick städa toaletten och göra rent ugnen. Iofs gjorde Patrik allt annat, eftersom pappa är nästan lika obrydd som jag - sådan far, sådan dotter. När jag gömde mig på övervåningen satte pappa igång dammsugaren i sitt rum för att vi skulle tro att han städade, och satte sig sedan i ett annat rum och la patiens. Tack och lov att vi har en vuxen, eller iaf ansvarsfull människa i familjen. Konstigt bara att det inte är föräldern. Vill dock bara tillägga att om jag hade kommit hem o det inte varit såhär hade jag blivit orolig. För nu är allt precis som vanligt. :)
I övrigt har jag under dagen roat mig med att fika, läst två sidor i en kursbok, ätit våfflor och roat mig med att läsa bipacksedlarna på alla mediciner i huset. Nu är vi på snabbbesök hos mamma, och imorgon blir det en tur till Tuna Park för lite julklappshandel eftersom jag endast köpt en hittills. Har också fått den första julklappen av den bästa. :) Saknar.


Dagens: Att visa kärlek genom att jaga varandra med kniv. Den är sådär.